Når man snakker om markedsføring finnes det et uendelig antall underavdelinger å snakke om, og det blir stadig flere. En av disse underavdelingene som blir stadig viktigere er sportsmarkedsføring. Sportsmarkedsføring fokuserer på promotering av sports- og idrettsarrangementer, og promotering av produkter gjennom arrangementer og lag. Det gjør at det er ulike ting som markedsførers, som fysiske produkter eller vanlige merkenavn. Som med annen markedsføring er sportsmarkedsføring også under konstant endring som følge av teknisk utvikling.
Kilde: Pexels
1. OTT (Over-the-top)
Over-the-top markedsføring er et av de store trendordene innen underholdning på nett i dag. Kort fortalt, innebærer OTT at lyd og video leveres over nett fra en tilbyder, utenfor nettleverandørens kontroll. Dette står i kontrast til hvordan tradisjonell medieunderholdning på TV påvirkes av tv-leverandørenes kontroll over innholdet som sendes. Når det gjelder OTT-innhold, har nettleverandører kun ansvar for å levere innholdet til kundene. For fotballfans har OTT-markedsføring endret markedet betraktelig, ettersom de nå har mulighet til å se sport hvor som helst, når som hels, og på de fleste enheter. Tilbyderne av fotballinnhold har til gjengjeld mulighet til å benytte seg av målrettet annonsering mot tilskuerne. Dette gjør at de kan sende nøye planlagte annonser til fotballfans fra ulike målgrupper, og kapitalisere direkte på innholdet som blir sett. Dette er en fordel tradisjonell medieunderholdning på TV ikke tilbyr.
2. AI (Artificial Intelligence)
AI er noe man stadig hører mer om i alle ledd av teknologien. Et av resultatene av AI er det vi i dag kjenner som Chatbots, og ifølge Netnordics kan disse være nyttige innen markedsføring. For eksempel kan FC Arsenalfans i dag bruke chatboten Robot Pires til å holde seg oppdatert på resultater, nyheter, statistikk, og for å få tilgang til eksklusivt innhold. For fansen kan den tilbudte innsidestatistikken for eksempel bidra til at de tar smartere valg ved deltakelse i sportsspill fra ulike aktører, som bet365. Til gjengjeld kan AI bidra til at sportmarkedsføringen til Arsenal kan øke fanlojaliteten, fremstå som innovative og styrke deres merkevare, samt samle data fra deres besøkende. Dette kan videre gi Arsenal bedre innblikk i hva de kan tilby kundene eller fansen i fremtiden.
Kilde: Pexels
3. Virtuell (VR), utvidet (AR) og blandet virkelighet (MR)
I likhet med AI er også virtuell, utvidet og blandet virkelighet noe som vil bli stadig viktigere innen teknologi og markedsføring. Spill og underholdning har vært de tidligste kategoriene til å ta i bruk blant annet virtuell virkelighet, men etter hvert som teknologien blir stadig mer avansert, blir det også stadig tatt i større bruk i andre kategorier. I dag lar AR blant annet nettbutikker redusere sin CPA (cost per acquisition) ved å tilby virtuell prøving av treningsklær eller treningssko. På den måten unngår nettbutikken at kunder bestiller varer i flere farger eller størrelse for prøving, bare for å sende de tilbake til forhandleren. Dette kan både senke kostnadene til nettbutikker betraktelig, samt spare miljøet for unødvendig frakt av varer som må sendes tilbake.