Affiliate marketing

Av | april 15, 2020

Affiliate marketing er en type resultatbasert markedsføring der et selskap belønner ett eller flere selskaper for hver kunde eller besøkende de tar inn. Konseptet har vokst enormt de siste 20 årene, og det er en såkalt vinn-vinn som alle drar nytte av. Etterhvert som tilknyttet markedsføring har utviklet seg, har kreativiteten fortsatt å ta nye steg. I dag er det flere forskjellige muligheter for å ordne kunder til bedrifter gjennom tilknyttet markedsføring.

Metoder for tilknyttet markedsføring

Den vanligste arbeidsmetoden for å føre trafikk til nettstedet til konkrete selskaper og dermed sende kunder videre,  er gjennom SEO eller søkemotoroptimalisering. Konseptet betyr at selskaper rangerer på forskjellige ord som konverterer besøkende. Jo høyere opp på Google de havner, jo bedre er det. Andre metoder er e-postmarkedsføring, innholdsmarkedsføring og anmeldelser. Det kan diskuteres at tilknyttet markedsføring tar på seg mer uortodokse teknikker som å skrive en anmeldelse av et produkt eller partner.

Dette er hvordan affiliates tjener penger

Ved å sende kunder til andre selskaper får de betalt hvis kunden deltar i selskapets produkter eller tjenester. Det kan se veldig forskjellig ut avhengig av hvilken bransje det handler om. Inntektsdeling og å gi kommisjon på refusert virksomhet har vært en ting siden 1994, fire år etter lanseringen av World Wide Web. Avhengig av bransje kan det være lukrativt å gjøre tilknyttet markedsføring. Jo flere kunder du sender, jo mer penger får selskapet. Noen er så store at de har nettverk med flere forskjellige nettsteder.

iGaming er et av de største markedene

IGaming er den mest pengegivende og tøffeste bransjen innen tilknyttet markedsføring. Det handler om å sende spillere til spillselskaper som tilbyr casino og spill. I Norge er spillkulturen stor, men siden det ikke er noen nasjonal lisens, er det i stedet gjennom Malta at spillselskapene har lisens. Å sende en spiller til casinosider som et tilknyttet selskap, kan være veldig gunstig hvis de spiller mye. Det er mulig å få en prosentandel av spillerens omsetning for all fremtid. Hvis det er en kunde som spiller mye, og spesielt hvis du sender flere spillere, kan det derfor være veldig store summer involvert.

Noen kjente spillselskaper i Norge

Det er mange spillselskaper som prøver å etablere seg i det norske markedet, og noen har lyktes bedre enn andre. Betsson og NordicBet tilhører samme gruppe og er populære alternativer. Mange nordmenn liker også Folkautomaten, Mobilebet og LeoVegas. Alle disse spillselskapene – og alle andre kasinoer for den sakens skyld – har inngått samarbeid med forskjellige tilknyttede selskaper for å få kunder.