Om du har beveget deg litt i online-marketing miljøet, har du mest sannsynlig hørt/sett ordet «lead gen». Men hva betyr det? Det skal vi se på i denne artikkelen.
Kort fortalt: lead generation
«Lead gen» er en forkortelse for «lead generation» som kort fortalt er å generere «leads» (potensielle kunder) til seg selv eller andre bedrifter. Dette gjøres ved å samle inn informasjonen om potensielle kunder, slik at de kan kontaktes. For eksempel en e-postadresse.
Hvordan tjene penger på lead generation?
Måte man tjener penger på lead generation, er å selge leads videre til selskaper som selger varer eller tjenester.
Eksempel på lead generation
Selv driver jeg en nettside med et forum for personer med hårtap, Hårtapsnett.no.
På denne siden ligger det flere artikler, som rangerer høyt i Google på relevante ord, som for eksempel hårtransplantasjon.
Her kan jeg da samle inn kontaktinformasjonen til personer som vurderer å gjennomføre en hårtransplantasjon, og deretter selge denne videre til klinikker som leverer hårtransplantasjoner. Dette må selvfølgelig komme klart og tydelig frem på siden/kontaktskjemaet.
Når det er sagt, er ikke dette noe jeg gjør i dag. Men det er selvfølgelig en inntektskilde som bør brukes.
For å komme med et eksempel som faktisk er i bruk, så kan vi ta Strøm.no. Denne siden drives av Nettbureau AS, som kanskje er ett av de største selskapene i Norge på nettopp lead gen.
Så der har du det – lead gen er altså å generere salg!
Så mye tjener man på leads
Selv har jeg drevet lite med lead gen, så det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye man kan tjene per lead. Men, man får selvfølgelig mer for dyre tjenester/varer enn billigere.
De tingene som «alltid» betaler best, er gambling, kredittkort og forbrukslån, forsikringer og dyre tjenester som advokater.
Neon opererer med en prosentsats, mens andre gir en forhåndsbestemt sum per lead. Andre betaler ikke med mindre det konverterer til et salg.
Hvordan komme i gang
Om du vil komme igang med en blogg eller nettside hvor du genererer leads, bør du først finne ut hvilken bransje du skal gå for.
Som nevnt over, er det noen bransjer som betaler bedre enn andre. Men, det er også slik at de bransjene som betaler mest har størst konkurranse.
En vanlig måte å skaffe leads på er å rangere opp en side i Google, på for eksempel fraser som «beste forsikring». Deretter samler man inn leads og selger til forsikringsselskaper. Problemet er selvfølgelig at det er mange andre som gjør dette, og i tillegg vil forsikringsselskapene selv prøve å rangere på alle slike fraser, i tillegg til å kjøpe annonser. Det vil derfor være lettere å rangere på ting det er mindre konkurranse på.
Man trenger ikke å velge en av bransjene som er kjent for lead gen for å komme i gang. Dersom du har en blogg om pizza, kanskje du kan samle leads for de som vil kjøpe pizzaovner? En pizzaovn kan koste mange titusener, så de som selger disse vil nok være interessert i leads. Med andre ord, vær kreativ!